Värt ett besök

Sevärdheter i Bastedalens omgivningar. ( På bilden Vätternterassen )

Vätternterassen

Strax 3 kilometer norr om Bastedalens hamn, finner ni Vätternterassen. Här arrangeras både bröllop, födelsedagar och olika konferenser. Sommartid är terassen mycket välbesökt!

Hotellet ligger mycket vackert, ett stenkast från sjön med en vidunderlig utsikt över skärgården. Om man vill kan man boka badtunna och sitta och njuta.
Här lagas och serveras mycket god mat!
Det är helt fantastiskt att sitta och äta middag ute på terassen, med den vidsträckta utsikten över sjön.

Herrgården med Kinaparken

I Bastedalens hamn finner ni Kinaparken, en kinainspirerad park och den så kallade Herrgården som används som konferenshotell. Mycket omtyckt och välbesökt turistmål. Aktiviteter även vintertid, inte minst då det kinesiska nyåret firas, då tänds här massor med lyktor och många kommer för ett besök.

Informatiom om det kinesiska nyåret.

Kinesiskt nyår eller vårfestivalen (
kinesiska , pinyin chunjié), är det kinesiska nyåret enligt den traditionella kinesiska kalendern . Det infaller vid den andra nymånen efter vintersolståndet, vilket inträffar någon gång under perioden 21 januari till 19 februari i den Gregorianska kalendern . En månad i den kinesiska kalendern är en måncykel, det vill säga cirka 29,53 dygn. Det går 12 månader à 29 eller 30 dagar på ett år. Kalendern justeras med en extra månad ungefär vart tredje år. Det kinesiska nyåret är den största och viktigaste av de traditionella (och moderna) kinesiska högtiderna och markerar inte bara början på det nya året utan också början på det ljusare halvåret.

Informationen tagen från Wikipedia.

Harge uddar - naturreservat

Söder om Bastedalens hamn finner man naturreservatet Harge uddar. En vandringsstig finns att följa, kan stundtals vara svårt att ta sig fram. Vi rekommenderar bra skor!
Naturen här är oerhört vacker, från parkeringen löper en slinga på 2.5 kilometer. Vid Korpaberget finns ett vindskydd, naturligt bildat som en grotta i berget. Här finns en grillplats, det finns även på ytterligare något ställe efter leden.

Tänk på nedanstående vid Ditt besök:

I reservatet är det inte tillåtet att:

• ta med okopplad hund
  • störa djurlivet
  • göra upp eld annat än på anvisad plats
  • bryta kvistar, fälla eller på annat sätt skada levande eller döda träd och buskar
  • plocka blommor, gräva upp eller på annat sätt skada örter, mossor eller lavar
  • cykla annat än på befintlig cykelväg ut till Vännevikens båthamn
  • anordna snitslade spår
  • sätta upp tavla, plakat, affisch, skylt eller liknande

Fakta om reservatet

Bildat år: 2001

Areal: 36 hektar

Markägare: Enskilda

Förvaltare: Länsstyrelsen

Reservatsbildare: Länsstyrelsen

Informationen är hämtat från Länsstyrelsens hemsida.

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

Hej
Kan man gå med i klubben för att få tillgång till rampen? Gäller liten båt med liten u-bordare (6hk). Bryggplats ej nödvändig.
MVH Anders

...

Till Tommy Bengtsson.
Du har talat med PO om båtplats, då har du talat med rätt person. Det är PO om har hand om båtplatserna, inte jag.

...
Första sidan har mottagit 19
Historik har mottagit 14
Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen webbsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS