Misslyckad skönhetstävling i Bastedalen

Skönhetstävling

Festplatsen i Bastedalen när det begav sig. Platsen är i dag igenväxt.

Tävlingar av olika slag har blivit allt vanligare. Så fort man slår på TV:en så är det alltid någon tävling som pågår. Allt ifrån baktävlingar till skönhetstävlingar. Klart det kan vara roligt ibland, bara det inte blir för mycket av konstiga tävlingar. Vän av ordning kanske frågar sig varför jag då slår på TV-apparaten, men det är nästan omöjligt att undvika tävlingsprogram. Så det så!

Som en kontrast till alla häftiga tävlingar, ska jag berätta om en totalt misslyckad tävling som ägde rum på den gamla idrottsplatsen i Bastedalen i början på 50-talet. Kanske den mest misslyckade tävlingen i skönhet som hållits. Åtminstone i nuvarande Askersunds kommun

Fröken Syd-Närke

Idrottsmässan

Till Idrottsmässan i Bastedalen hade arrangörerna SGU IF, utlyst en tävling om titeln ” Fröken Syd-Närke”. Tävlingen var öppen för alla flickor i Sydnärke. Föreningen sysslade med gymnastik och idrott och tillhörde nykterhetsrörelsen. SGU stod för Sundhet-Glädje-Ungdom. Idrottsmässan pågick i två dagar. Reklamen för mässan var omfattande. Det gick till och med bussar från Askersund.

Åtta kandidater anmälde sig till tävlingen och allt såg mycket lovande ut. Publikintresset var mycket stort. Kandidaterna till ”Fröken Syd-Närke” skulle presenteras från scenen under mässan. Av någon outgrundlig anledning vågade inga av de anmälda flickorna upp på scenen! Publiktrycket blev för stort. Nerverna spökade. Samtliga föll ifrån ju närmare det ”kritiska ögonblicket” med presentation kom och det hela fick till slut ställas in till stor besvikelse.

Den stora publiken hade ändå roligt. Under de två mässdagarna kom det inte mindre än 1 200 personer till den lilla festplatsen i Bastedalen. Amatörgruppen ”Glada åttan” roade. Ett karusellprogram med Rune Rask som programledare blev mycket uppskattat. En rolig parodi gjordes av ”Stålfarfar” –som vid den här tiden var ett namn på allas läppar. Det var en amatörartist från Bastedalen som stod för det uppträdandet.

Gymnastikgruppen i Bastedalen som var med och ordnade mässan.

Snopet

Behållningen från festen gick underhåll av kolonibarn från tbc-hem. Klart att många blev besvikna på att skönhetstävlingen fick ställas in. En del som åkte buss ända från Askersund ansåg att det blev lurade på ”konfekten”. Det kostade ändå några kronor att ta bussen ut till Bastedalen. De kunde ändå glädja sig åt att behållningen gick till något bra. Och gruppen ”Glada åttan” var ändå ett trevligt inslag. Vad det nu var för några? Men de kanske finns de som vet…

Tack Ove Danielsson

Stort tack till Ove Danielsson, "innehavaren" av Oves Blogg för din generositet med ditt material om och kring Bastedalen. Allt material är helt ogenerat kopierat från Oves Blogg med Oves godkännande!

Skriv en kommentar: (Klicka här)

123minsida.se
Bokstäver kvar: 160
OK Skickar...
Se alla kommentarer

100% finansiering av vårt företag med låg ränta på 4%. Vi erbjuder lån till privatpersoner, organisationer, företag etc. Vår process för lån godkännande snabbt och enkelt kan hjälpa dig att låna pengar. Du kan kontakta oss via e-post,
Spring-cash2016@outl

...

Hej. Jag letar efter en plats till min segelbåt Maxi 77. Har ni någon ledig,?

Krister Nordström
0735901937

Hej
Jag har försökt att kontakta PO för att säa upp min båtplats vid 3 tillfällen.
Jag har plats nr 115 . Då jag inte fått något svar fån honom vänder jag mej

Hej vi vill gärna stå i kö för båtplats. Vi har en flipper 600st 3meter bredd
Mvh AnnLouise

Du gillar den här sidan
Hej!
Prova att göra en egen hemsida precis som jag.
Det är enkelt och du kan prova helt gratis.
ANNONS